Freitag, 22. Februar 2013

Teljes kiörlésű tönköly-rozs kenyér

1/4 kocka friss élesztő
1 tk méz
500 ml langyos víz
350 gr. frissen őrölt tönkölyliszt
150 gr. 
frissen őrölt rozsliszt
2 tk himalája só
3 ek friss kovász

3 ek hidegen sajtolt olaj (oliva, napraforgó)
75 gr. egyéb mag, ízlés szerint (napraforgó, tök, len, kender, szezám, dió, mák)
1/2 tk őrölt koriander és kömény (aki szereti, ánizs)




Az élesztőt egy kis langyos vízben feloldom és felfuttatom. Mindent összekeverek, fél órát dagasztom (én konyharobottal dagasztok, nem kézzel) majd 1 órát kelesztem. Az eredeti recept az írja, hogy nem kel keleszteni, rögtön lehet sütni, de abban a kovász helyett 2 ek almaecet áll.1 óra kelesztés után sütöm a kenyérsütőgépben. (1 óráig tart)
A kenyér nagyon könnyű, jól emészthető, zaftos és sokáig friss, puha marad. Szeletelve le is szoktam hűteni a mélyhűtőben, így szeletenként ki tudom venni és a kenyér pirítóban pillanatok alatt felolvad és olyan, mintha épp akkor sütöttem volna.
A kovászt naponta etetem 2 tk frissen őrölt tönkölyliszttel, és 2 tk langyos vízzel. Ha sokáig nem sütök, akkor jégszekrényben 1 hétig eláll, aztán megint ki kell venni és 1-2 napig etetni. 



Keine Kommentare: